• Facebook Logo
  • Instagram Logo
  • Mail Icon

Veel gestelde vragen

Welke reizen verkopen jullie?

Wij verkopen pakketreizen waarbij je je voornamelijk verplaatst met de trein, maar ook soms te voet, met de fiets of met de bus. Wij regelen het transport en de accommodatie en geven je een heleboel tips mee over wat je ter plaatse kan doen. 

De reizen zoals je ze op de website vindt, zijn samengesteld op basis van onze ervaringen: met een afwisseling tussen natuur en cultuur, inspanning en ontspanning en met leuke, kwaliteitsvolle hotels. Maar je hebt uiteraard nog alle vrijheid om iets aan de reis aan te passen, zoals een bestemming, de reisduur of een hotel.

Kan je een reis aanpassen?

Zeker. Alle reizen op onze website zijn personaliseerbaar. Je kan langer of korter reizen, tijdens een rondreis stops overslaan of juist ergens langer blijven. Wil je meer luxueuze of net budgetvriendelijke hotels? Wil je in eerste of tweede klasse reizen? Laat het zeker weten, dan stellen we samen een reis op maat op.

Soms wil ik een dagje lekker niets doen. Kan dat?

Natuurlijk! Dat moedigen we zelfs aan. Wij regelen transport en accommodatie, en kiezen bestemmingen waar er voldoende te zien en te doen is. Maar wat je uiteindelijk elke dag doet, is helemaal jouw keuze. Plan dus gerust eens een luilekkerdag in.

Verkopen jullie ook enkel treintickets?

Nee, voorlopig verkopen wij geen aparte treintickets. Daarvoor kan je terecht bij NMBS Internationaal of Trainline.

Kan ik heen en terug met het vliegtuig en alleen ter plaatse met de trein reizen?

Nee, dat bieden we bij Ergens Onderweg niet aan. Onze reizen zijn zo samengesteld dat je in één dag op je bestemming geraakt. Het vliegtuig nemen is in dat geval echt niet nodig. Bij sommige rondreizen ligt het eindpunt van de reis iets verder, waardoor je niet meer op één dag terug thuis geraakt. In dat geval kan je kiezen of je de trein of het vliegtuig naar huis neemt. Je vindt deze uitleg in de reisbeschrijving.

Waarom verkopen jullie, als treinreisbureau, toch nog vliegtickets?

Onze ambitie is om de drempel te verlagen en meer mensen met de trein op vakantie te laten gaan. We geloven dat een dagje treinen (of een dag en een nacht met de nachttrein) voor de meeste mensen geen probleem is. Maar langer dan 24 uur op de trein zitten is niet voor iedereen weggelegd. Om te vermijden dat mensen afhaken, bieden we in dat geval voor de terugreis als alternatief toch vliegtickets aan. Voor elke vlucht die we verkopen, compenseren we de CO²-uitstoot via Treecological.

Kan ik ook alleen op reis?

Absoluut, de meeste van onze reizen zijn ook heel leuk om alleen te doen. Onze vanaf-prijzen zijn steeds gebaseerd op een reis voor twee personen, maar we maken voor jou graag een reisvoorstel op voor één persoon.

Kan ik ook met kinderen op reis?

Zeker! Voor echt kleine kinderen, die nog niet zelfstandig kunnen lopen, is reizen met de trein misschien niet de beste optie. Maar eens ze wat groter zijn, vinden de meeste kinderen reizen met de trein heel leuk. Momenteel hebben we nog geen reizen specifiek gericht op gezinnen, maar verschillende van onze bestaande reizen kan je perfect met kinderen maken. Neem gerust contact op als je hier nog vragen over hebt.

Hoe boek ik een reis?

  1. Kies een reis. Heb je hulp nodig om een reis te kiezen of heb je specifieke vragen? Bel ons, mail ons of maak een afspraak voor reisadvies. Check hier onze contactgegevens.
  1. Keuze gemaakt? Vul het online formulier in met je reisdata en info over je reisgezelschap. Geef zeker aan als je bepaalde aanpassingen wil laten doen of als er speciale zaken zijn waarop we moeten letten.
  1. Enkele dagen later mag je van ons een concreet reisvoorstel verwachten. Hierin staan jouw reisroute, details over de hotels die we voorstellen en de effectieve prijs van jouw reis. Je kan nog steeds opmerkingen doorsturen of wijzigingen aanvragen.
  1. Ben je akkoord met het reisvoorstel, dan vragen we je de bestelbon te ondertekenen en het voorschot over te schrijven. Hoeveel het voorschot bedraagt, hangt af van jouw reis. Deze info geven we steeds mee in het reisvoorstel. Pas als we het voorschot en de ondertekende bestelbon hebben ontvangen, is jouw reis bevestigd.
    Let op: soms zijn de treintickets voor jouw reis nog niet beschikbaar op het moment dat je de reis koopt. In dat geval gaven we in je reisvoorstel enkel een mogelijke reisroute mee en baseerden we de prijs op de info die we op dat moment hadden. Wij houden voor jou de tickets in het oog en boeken wanneer ze beschikbaar komen. Is de voorgestelde route toch niet beschikbaar of valt de prijs duurder uit? Dan overleggen we dit met jou en stellen we een alternatief voor. Je kan er dan ook nog voor kiezen om de reis te annuleren en je voorschot terug te krijgen.
  1. Twee maanden voor vertrek verwachten we van jou dat je het resterende saldo overschrijft.
  1. Na ontvangst van jouw betaling, krijg je enkele weken voor vertrek de treintickets, vouchers en uitgebreide reisbrochure. Wij blijven altijd bereikbaar voor mogelijke vragen.

Hoe en wanneer moet ik betalen?

Het voorschot moet je betalen bij de bevestiging van je reis. Het resterende saldo betaal je twee maanden voor vertrek. Hoeveel het voorschot bedraagt, hangt af van jouw reis. Deze info geven we steeds mee in het reisvoorstel. Voorlopig kan je bij ons enkel per overschrijving betalen. We bekijken de opties om binnenkort meer betaalmogelijkheden aan te bieden.

Hebben jullie mijn betaling al ontvangen?

Als je niets van ons hoort na je betaling, mag je er vanuit gaan dat we het bedrag goed hebben ontvangen. Is de betalingstermijn verstreken en hebben we nog niets ontvangen? Geen nood, dan nemen we contact met je op.

Hebben jullie ook een brochure?

Om onze planeet niet nodeloos te belasten, bieden we geen papieren brochures aan. Alle informatie over onze reizen vind je op deze website. Heb je vragen over bestemmingen of over de reizen? Bel of mail ons gerust. Schrijf je ook zeker in op onze digitale nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van alle nieuwigheden van Ergens Onderweg.

Welke reisinformatie krijg ik mee van jullie?

Enkele weken voor vertrek ontvang je de vertrekinfo. Naast hotelvouchers en treintickets bevat dit ook een uitgebreide reisbrochure. Daarin vind je praktische informatie over jouw bestemming. Voor rondreizen zijn dit tips per dag, gedetailleerde info over hoe je te verplaatsen en plannetjes om naar je hotel te geraken. Ook bij reizen met vaste verblijfplaats krijg je heel wat interessante info over wat je ter plaatse zoal kan doen zonder auto. Bij citytrips is deze info eerder beperkt. We geven je wel enkele van onze favoriete tips mee, maar we raden je toch aan een reisgids te gebruiken.

Kan ik jullie ook bereiken tijdens mijn reis?

Ja, hoor. Je krijgt van ons een noodnummer waarop je ons tijdens je reis altijd kan bereiken. Ben je een Whatsapp-gebruiker, dan maken we voor de reis al een Whatsapp-groep aan, zodat je ons nog gemakkelijker kan contacteren of af en toe eens een foto kan doorsturen.

Waarom zou ik met de trein op reis gaan?

Omdat reizen met de trein: 

  • comfortabel en veilig is
  • één groot avontuur is
  • gemakkelijk is
  • een authentieke beleving is
  • een klimaatvriendelijker alternatief voor een vliegreis is

Lees zeker onze blogpost over de voor- én nadelen van treinreizen voor de uitgebreide uitleg.

Is reizen met de trein duur?

Niet per se. De extreem lage tarieven van bepaalde vliegtuigmaatschappijen zal je voor een treinreis niet kunnen betalen. Maar als je weet wanneer je moet boeken (zo vroeg mogelijk!), dan zijn de prijzen zeer schappelijk. Bij Ergens Onderweg kennen we alle best practices en dus nemen we die stress alvast voor je weg.

Is reizen met de trein wel iets voor mij?

De meeste mensen die op vakantie gaan met de trein zijn meteen verkocht. Je leeft trager, geniet meer van de tocht en hebt een minimale ecologische impact. Toch zijn treinreizen niet voor iedereen weggelegd. Als reisbureau zien we het dan ook als onze plicht om een realistisch beeld van reizen met de trein te scheppen. In deze blogpost ontdek je de voor- én nadelen en kom te weten of treinreizen iets voor jou is.

Kan ik ook in eerste klasse reizen?

Dat kan zeker. Geef dit aan bij je aanvraag, dan wij maken een aangepast reisvoorstel op.

Wat is het verschil tussen eerste en tweede klasse?

De meeste internationale treinen bieden tickets in eerste of tweede klasse aan. Standaard kopen we voor jou tickets in tweede klasse, tenzij je specifiek naar eerste klasse hebt gevraagd. Het kan ook zijn dat we tijdens het boeken merken dat er zo goed als geen meerprijs is voor eerste klasse, dan boeken we natuurlijk ook eerste klasse. 

Het belangrijkste verschil tussen beide is het comfort. In eerste klasse heb je ruimere zetels en meer beenruimte. Rijtuigen in tweede klasse hebben 4 zetels op een rij, terwijl rijtuigen in eerste klasse maar 3 zetels op een rij hebben. Reis je alleen en heb je graag een eigen stoel zonder dat er iemand naast je zit? Dan is eerste klasse zeker een goede optie.

Hoeveel bagage mag ik meenemen op de trein?

Het toegestane aantal stuks bagage aan boord van een trein is meestal onbeperkt. De algemene regel is wel dat de bagage per persoon niet zwaarder mag zijn dan 30 kg, dat je de bagage moet kunnen opbergen in de bagagevakken en dat je de bagage zelf moet kunnen dragen. Dat laatste is erg belangrijk, vooral voor je eigen reiscomfort. Daarom raden we aan niet meer bagage mee te nemen dan je nodig hebt en geen te grote koffers te gebruiken. Meer bagagetips vind je in de reisbrochure die je voor vertrek van ons krijgt.

Wordt er eten en drinken voorzien op de trein?

De meeste internationale treinen hebben een barrijtuig, een restauratierijtuig of zelfs een cateringdienst. De aangeboden diensten verschillen sterk per treinmaatschappij, en worden ook nooit gegarandeerd. Wij raden dan ook aan altijd zelf iets van eten of drinken mee te nemen. Op nationale en regionale treinen is er zelden een barrijtuig en moet je sowieso eigen eten en drinken meenemen.

Dit is trouwens een van de voordelen van reizen met de trein: je mag zoveel eten en drinken meenemen als je wil! Voorzie dus gerust een leuke picknick of trek eens een flesje wijn open.

Kan ik mijn fiets meenemen op de trein?

Helaas … Dit is op internationale treinen nog een groot probleem. De meeste treinmaatschappijen beweren wel dat ze fietsen toelaten, maar in realiteit hebben ze het dan enkel over gedemonteerde fietsen in een fietshoes. Niet zo praktisch, dus!

Waarom zijn lokale treintickets soms niet inbegrepen?

Bij sommige rondreizen zijn lokale treintickets inbegrepen, bij andere niet. Dit hangt af van de ticketregeling bij de plaatselijke treinmaatschappij. Als we voor jou een lokaal treinticket kunnen kopen dat de hele dag geldig is op eender welke trein, dan zullen we dit doen. Maar sommige treinmaatschappijen bieden enkel tickets aan met beperkte geldigheid. Aangezien wij niet voor jou willen beslissen hoe laat je moet opstaan en welke lokale trein je moet nemen, kopen we in dat geval geen tickets voor jou. We geven je wel instructies mee om de tickets zelf aan te kopen. Geen zorgen: het gaat dan over lokale treinen zonder plaatsreservatie, die nooit uitverkocht geraken.

Kan ik mijn vertrekstation zelf kiezen?

Wij kunnen voor jou treintickets boeken vanaf elk Belgisch station naar keuze. Dat kan het station zijn dat het dichtst bij jouw huis ligt of een ander station waar je gemakkelijk geraakt. Heb je bijvoorbeeld al een treinabonnement naar Brussel? Dan boeken we uiteraard enkel tickets vanaf Brussel. Stuur ons ook gerust een bericht als je niet weet welk station voor jou het interessantste is. We zoeken het graag voor je uit.

Heb ik een gereserveerde plaats op de trein?

Bij de meeste internationale treinen is het mogelijk (of zelfs verplicht) om een plaats te reserveren op de trein. Dit is dan ook inbegrepen in jouw reis.

Kan ik mijn plaats op de trein kiezen?

Bij sommige treinen bestaat er de mogelijkheid om je plaats op de trein te kiezen. Standaard kiezen wij voor twee personen twee stoelen naast elkaar, en bij drie tot vier personen voor een vierzitsplaats. Wil jij toch iets anders? Laat het ons weten. 

Let op: de rijrichting kan je nooit zelf kiezen.

Kan ik zelf bepalen hoe laat ik reis?

De meeste internationale treinen werken met gereserveerde zitplaatsen. Je krijgt dan een ticket voor een bepaalde trein. Uiteraard kan je aangeven of je liever wat vroeger of later vertrekt. We bespreken dit samen voor we een bepaalde trein voor je boeken. Voor lokale verplaatsingen beslis je zelf hoe laat je reist.

Hoe weet ik ter plaatse welke trein ik moet/kan nemen?

Deze informatie vind je terug in je reisbrochure. We geven je de dienstregeling mee voor enkele mogelijke treinen die je kan nemen, maar je bent vrij om eender welke trein te nemen.

Hoe kan ik mij verplaatsen zonder auto?

Voor al onze rondreizen en vakanties kiezen we steeds bestemmingen die niet enkel goed bereikbaar zijn met de trein, maar waar je ook ter plaatse geen auto nodig hebt. We geven je tips mee voor wandel- of fietstochten en voor uitstapjes met de trein of de bus. In sommige gevallen kan je ter plaatse een (elektrische) auto huren.

In welke hotels zal ik overnachten?

Wij kiezen de hotels vooral op basis van hun karakter, slaapcomfort en locatie. Een goed bed vinden we dus belangrijker dan een regendouche en een vriendelijke ontvangst vinden we belangrijker dan een kluisje op de kamer. We hebben een zwak voor kleine hotels met enthousiaste uitbaters en gezellige, familiale pensionnetjes. Maar soms stellen we ook iets grotere hotels voor, omdat ze zo goed gelegen zijn.

Op een treinreis is locatie extra belangrijk, dus kiezen we steeds voor logies op wandelafstand van het station. Enkel bij citytrips kiezen we vaak voor een nóg centralere ligging, omdat je dan iets langer in dezelfde stad blijft. We zorgen er dan wel voor dat je hotel makkelijk bereikbaar is met het openbaar vervoer vanaf het station.

Hou je van wat meer luxe of vind jij een kluisje op de kamer juist wel belangrijk? Of let je op je budget en vind je het niet erg om bijvoorbeeld een badkamer te delen? Laat het ons weten, dan doen we een aangepast voorstel.

Wat als er reisbeperkingen zijn op mijn bestemming?

Als er vóór je vertrek al reisrestricties gelden door corona, dan krijg je je volledige reis terugbetaald binnen de 15 dagen, met uitzondering van de annulatieverzekeringspremie. 

Het gaat dan over de volgende situaties:

  • Je reist naar een gebied waar buitenlandse reizigers mét geldig Covid Safe Ticket een quarantaineplicht van meer dan een dag hebben.
  • Je reist naar een gebied dat Belgen niet toelaat.
  • De horeca op je bestemming is niet open.

Als er geen restricties zijn maar je toch je treinreis wil annuleren, dan kan dat volgens onze annuleringsvoorwaarden.

Wat als de reisrestricties veranderen als ik al op reis ben?

Je kan ons altijd bereiken, dan zoeken we samen een oplossing. Eerst bekijken we of je je reis op een veilige manier kan verderzetten. Als het nodig is, voorzien we repatriëring.

Wat als ik ziek ben wanneer ik op reis moet vertrekken?

Het is uiteraard niet de bedoeling dat je op reis vertrekt als je symptomen van corona vertoont. Als je over een geldige annulatieverzekering beschikt, kan je daar gebruik van maken. Je bent als reiziger zelf verantwoordelijk voor het al dan niet afsluiten van een reisverzekering. Gezien de onzekere situatie, raden we je aan een correcte en volledige verzekering te nemen.

Moet ik voor jullie reizen een Covid Safe Ticket hebben?

Voor bijna alle bestemmingen heb je momenteel een Covid Safe Ticket nodig. Dat is de verantwoordelijkheid van de reiziger. Als je niet over Covid Safe Ticket beschikt en daardoor niet kan reizen, dan wordt dit niet als een reisbeperking gezien. Je krijgt dan ook geen terugbetaling van Ergens Onderweg.

Moet ik een mondmasker dragen op de trein?

Op dit moment moet je overal een mondmasker dragen op de trein. Je mag je masker afzetten om te eten of te drinken. In de meeste gevallen volstaat een gewoon mondmasker, maar in bepaalde gebieden in Duitsland en Oostenrijk moet je een FFP2-mondmasker dragen. Die informatie krijg je mee in je reisbrochure.

Wat als ik een negatieve coronatest nodig heb voor mijn bestemming?

In dat geval kan er nog veilig gereisd worden en moet je zelf voor een negatieve coronatest zorgen. We laten je zo snel mogelijk weten dat je dit in orde moet brengen. 

  • Is dit voor jou een reden om de reis te annuleren? Dan gelden onze annuleringsvoorwaarden
  • Is je coronatest positief? Dan kan je gebruikmaken van je annuleringsverzekering.

Waar vind ik informatie over de coronamaatregelen op mijn bestemming?

De regelgeving rond corona verandert regelmatig, zowel in België als op de bestemmingen. De meest actuele reisinformatie kan je hier raadplegen. Vul je bestemming in voor de maatregelen ter plaatse en met betrekking tot je heen- en terugreis.